'De markt verhardt. Iedereen stelt en ervaart het.'

Na het woord ‘corona’ is ‘verharding’ in onze branche de meest gebezigde term. De markt verhardt. Iedereen stelt en ervaart het.

Waarom verhardt de markt eigenlijk? En is dat een normale reactie zoals het verbond van verzekeraars stelt? Hele portefeuilles worden in het laatste kwartaal opgezegd en niet zelden zonder pardon. Risico’s die inderdaad totaal verkeerd geprijsd zijn, maar ook risico’s die in dezelfde branche vallen maar waar dekking en prijs prima is. Toch moeten ze eruit. Badwater en kind liggen op straat. Dit lijkt sterk op paniekvoetbal. Weten verzekeraars wat ze in de boeken hebben als ze een dergelijke actie uitvoeren? We zien zaken waarvan we vermoeden dat de tarifering jarenlang ongewijzigd is gebleven – al dan niet bij makelaars en volmachten zonder medeweten van de risicodrager. Voorbeeld? Wat dacht je van een bedrijfsverzamelgebouw of een caravanstalling die anno 2020 voor circa € 1,40 in de boeken staat terwijl dit een premie van € 5,- à € 6,- moet zijn. Gesteld wordt dat we afgelopen 15 jaar een zachte markt hadden met dalende premies. En slechte resultaten. Afgelopen jaar was de combined ratio op brand 91%. Daar komt de urgentie niet vandaan. Ik heb het idee dat de oorzaken ergens anders liggen. Ik ga er verder induiken want ik wil toch eens weten hoe dit zit.

Verder nog een belangrijk thema: onze samenwerkingsovereenkomst. Die moet in het kader van de AVG geactualiseerd worden en het maandbedrag van € 35,- wordt geïndexeerd met de Consumenten Prijs Index. Ik krijg regelmatig de vraag of de maandfee nou echt nodig is, zeker wanneer men aangeeft dat bijna alle zaken naar SUREbusiness gaan. Ja, dat is echt nodig. Het toegankelijk en gekoppeld houden van SUREnet vergt van ons dat we flinke kosten moeten maken. Denk daarbij aan het digitaal paspoort of Aplaza koppelingen, maar ook het blijvend ontwikkelen van nieuwe functies in SUREnet om je advieswerk nog makkelijker en efficiënter te maken. Door het incasseren van de maandfee kunnen we een deel van de kosten dekken. Ik hoop dat jullie hier begrip voor hebben. Deze overeenkomst gaat per januari gelden en is inmiddels naar de directies van de kantoren verstuurd met een verzoek om hiermee in te stemmen.

Dan Corona. Tja, we kunnen er niet omheen. Veel adviseurs spreken getroffen ondernemers uit de reisbranche en Horeca waar harde klappen vallen. En niet alleen daar. Dat komt ook bij adviseurs emotioneel binnen en is ongekend. Zeker als dan tegelijkertijd ook een premieverhoging uitgelegd moet worden. Iedereen doet zijn best om te ondersteunen waar het kan, maar we zullen er nog tot ver in 2021 mee te maken hebben.

Een feest ter ere van ons 5-jarig bestaan, workshops, bijeenkomsten en trainingen moeten er ook aan geloven. Het is niet anders, maar we halen het wel weer een keer in. We plannen voor volgend jaar opnieuw alles in, ook de klankbordgroepen en kennissessies die we graag wilden houden. Het zal nog wel tot de zomer duren voordat we weer een beetje onze vrijheid terug hebben, dus tot die tijd verwacht ik niet dat we deze draad kunnen oppakken.

Gelukkig heeft het jullie niet in de weg gestaan om ons tot beste kleine service provider van 2020 te benoemen. Hoe fijn is dat! We zijn er heel blij mee te meer daar we af en toe alle zeilen moeten bijzetten om onze dienstverlening op niveau te houden. Het meeste gaat goed en daar waar we verbeteringen moeten aanbrengen zijn we er volop mee bezig. Gelukkig hebben we inmiddels 40 collega’s die gezamenlijk niets liever willen dan jullie zo blij mogelijk maken met onze service. Elke dag een beetje beter, daar gaan we voor.

Succes de komende drukste maanden van het jaar en let op je gezondheid!