Op 1 juli 2021 treedt de Wet bestuur en toezicht rechts­personen (WBTR) in werking. Wat brengt deze wet voor bestuurders en toezichthouders van verenigingen en stichtingen met zich mee?

Invoering van de WBTR… de bestuurdersaansprakelijkheid uitgebreid

De wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR), die op 1 juli 2021 van kracht zal worden, stelt met name eisen aan de taakstelling van het bestuur en de wijze waarop één en ander (o.a. in de statuten) moet zijn geregeld. Veel wat nu in de WBTR extra wordt vastgelegd als verplichting is al gangbaar in de praktijk. Maar toch zijn er nog genoeg stichtingen en verenigingen waar met alle goede bedoelingen het liefdewerk voorop staat, en nog te weinig aandacht uitgaat naar preventie en aansprakelijkheid.

De WBTR scherpt het aansprakelijkheidsregime, zoals dat ook in het Burgerlijk Wetboek (BW) is vastgelegd, verder aan. Voor curatoren in faillissement wordt het gemakkelijker om bestuurders en toezichthouders van verenigingen en stichtingen aan te spreken. De hoofdelijke aansprakelijkheid, vastgelegd in artikel 2:9 e.v. BW, gaat ook gelden voor toezichthouders van verenigingen, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen en stichtingen.

De regeling voor aansprakelijkheid voor onbehoorlijke taakvervulling bij faillissement van artikel 2:138 lid 1 en 3-10 BW gaat gelden voor bestuur­ders en toezichthouders van stichtin­gen en verenigingen. En zo zijn er nog meer voorschriften in de WBTR waardoor het risico op hoofdelijke aansprakelijkheidstelling van de bestuurder en toezichthouder zal gaan toenemen.

Bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

Over de positie van veel vrijwilligers van verenigingen of stichtingen bestaan nog steeds veel misverstanden. Uiteindelijk kunnen vrijwilligers die daden van bestuur verrichten en die daarvoor eventueel een gedelegeerde bevoegdheid of mandaat hebben, net zo verantwoordelijk worden gehouden als de statutaire bestuurder of toezichthouder. De uitwerking van de WBTR zal ook effect krijgen op de positie van de incidentele of tijdelijke waarneming van bestuurstaken door deze vrijwilligers. Een goed vastleggen in statuten en notulen van wie, wat, wanneer, waarom en hoe is altijd al wenselijk geweest. Dit zal in toenemende mate ook voor deze personen, die “daden van bestuur” verrichten, gaan gelden. Maar denk ook aan de kascommissie (toezichthouders met een specifieke taakstelling) die normaal gesproken maar één keer per jaar om een oordeel over de financiële huishouding wordt gevraagd.

Professionalisering van verenigingen en stichtingen

Omdat de WBTR om een zekere professionalisering van verenigingen en stichtingen vraagt zullen op termijn alle actief bij het bestuur betrokken personen nauwkeuriger op hun rol kunnen worden getoetst. In hoeverre dat in een (nabije) toekomst vaker tot hoofdelijke aansprakelijkheid van deze “incidentele” bestuurders of toezichthouders zal gaan leiden, is nog af te wachten. Eén ding is zeker; de wettelijke voorwaarden die hiervoor gelden krijgen steeds meer vorm.

Bij steeds meer verenigingen en stichtingen bestaat al het besef dat een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering geen overbodige luxe is. En bij veel bestuurders en toezichthouders zal dat besef met de invoering van de WBTR en de daarmee gemoeide (preventie-) voorschriften ook verder toenemen. De polissen voor - en de acceptatie van - bestuurdersaansprakelijkheidsverzekeringen, blijven binnen de volmachten van SUREbusiness ongewijzigd. Gelukkig voorzien de voorwaarden van onze verzekeraars al in de dekking voor schadeclaims die ook op de eisen van de WBTR gebaseerd kunnen zijn. Maar hier geldt nog eens dat goede voorzorgsmaatregelen, ook los van de eisen die de WBTR stelt, van het grootste belang zijn.

De invoering van de WBTR is voor het intermediair dan ook een directe aanleiding om in gesprek te gaan met verenigingen en stichtingen die nog geen bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering hebben.

Heb je nog vragen?
Als je nog vragen hebt, neem dan gerust contact met ons op! Dit kan via telefoonnummer 072 - 30 35 9930 of stuur een e-mail naar aansprakelijkheid@surebusiness.nl. We helpen je graag verder.

Inloggen SUREnet Inloggen
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.