In het kader van ons 10-jarig jubileum blikken we terug met twee oud-collega’s die vanaf het begin betrokken waren bij SUREbusiness.
De begintijd van SUREbusiness door de ogen van Stephanie Braun
Stephanie Braun (38) is geboren en getogen in Rotterdam. In 2010 startte ze haar loopbaan in de verzekeringsbranche bij een klein makelaarskantoor in de stad. Ze werkte er zeven jaar, tot het bedrijf werd overgenomen. “Daarna had ik het er niet meer zo naar mijn zin,” vertelt ze.
Op zoek naar een nieuwe uitdaging kwam ze in contact met Meijers. Vacatures waren er niet, maar men zocht wel iemand met verstand van verzekeringen voor SUREbusiness, destijds nog een start-up. “Ik ben op gesprek gegaan en in 2016 begonnen als medewerker nummer vier.”
Werken in een start-up
Het kleine team bestond destijds uit oprichter Levent Türkmen, een marketeer, een IT’er en Stephanie als acceptant multibranche. “Ik vond het heel spannend en leuk om bij een start-up te werken. Doordat we inpandig bij Meijers zaten, hadden we toegang tot hun pand en faciliteiten. We lunchten samen en deden mee aan de vrijdagmiddagborrel. Het was heel gezellig.”
Wat haar meteen opviel, was de bevlogenheid van Levent. “Hij is zo charismatisch en enthousiast. Je kon niet anders dan daarin meegaan. Bovendien kreeg ik veel autonomie en hielp ik mee om SUREbusiness op te bouwen. We noemden Sb toen de ‘zakelijke Independer’ voor het intermediair – iets wat er nog niet bestond.”
Samen bouwen
De eerste maanden zaten de vier collega’s vrijwel continu samen in overleg. “We waren eigenlijk de hele dag in een soort oneindige vergadering. Niemand deed iets alleen, behalve Gerrit die alles in het systeem programmeerde. Dat snapten wij niet, maar verder deden we alles samen. Dat was superleuk.”
Eerste klant
Na een half jaar sloot de eerste klant zich aan. Voor Stephanie was dat een bijzonder moment: “Toen we live gingen en de tool echt online kwam, voelde dat heel speciaal. Je zag iets dat je met elkaar bedacht had, werkelijkheid worden. Ik weet nog dat ik continu naar het dashboard keek of er al een polis was gesloten.”
Een korte maar waardevolle periode
Na een jaar kreeg Stephanie een onverwachte kans om bij Gallagher Re aan de slag te gaan, waar ze nog steeds werkt. Hoewel ze het naar haar zin had bij SUREbusiness, besloot ze de overstap te maken naar de herverzekeringswereld. “Het was niet omdat ik het niet leuk vond, integendeel. Maar ik kreeg een kans die ik niet kon laten liggen. Toch heb ik mijn tijd bij SUREbusiness altijd als heel waardevol ervaren. Vooral het enthousiasme van een ondernemer meemaken en zien hoe een idee werkelijkheid wordt, vond ik ontzettend inspirerend.”
De begintijd van SUREbusiness door de ogen van Willem Touw
Willem Touw, net als Stephanie, geboren en getogen in Rotterdam, begon zijn loopbaan na zijn studie bedrijfskunde bij Meijers als schadebehandelaar. “Dat was mijn eerste baan ooit. Ik heb er veel geleerd, maar ook dat ik niet mijn hele leven schade wilde behandelen.”
Via Onno Paymans, destijds algemeen directeur van Meijers, kwam Willem in contact met Levent Türkmen. “Levent had toen net een nieuw idee. Hij zat tegenover me met een A4’tje met in paint getekende knoppen en zei: ‘Dit is wat we gaan maken.’ Dat was de basis van wat nu SUREnet is.”
Start bij SUREbusiness
In oktober 2016 begon Willem als een van de eerste medewerkers bij SUREbusiness, samen met Levent en Gerrit. “We kregen een klein vergaderzaaltje in het Meijers kantoor. Er stonden drie bureaus en dat was ons kantoor. Gerrit bouwde, Levent haalde volmachten binnen en ik zorgde voor de inhoudelijke productinput.”
Hij haalde daarvoor kennis op bij specialisten binnen Meijers. “Ik vroeg letterlijk: ‘Als jij dit zou bouwen, wat mis je nu en hoe zou je het doen?’ Al die input deelde ik weer met Levent en Gerrit. Zo bouwden we SUREnet knopje voor knopje op.”
Het eerste succes herinnert hij zich nog goed. “We hadden Nationale Nederlanden en Delta Lloyd aangesloten en ik zag voor het eerst een premie berekend worden. Dat was een heel mooi moment.”
Steeds verder ontwikkelen
Nadat de basis stond, bleef het team nieuwe functionaliteiten bedenken en bouwen. “We ontwikkelden bijvoorbeeld de inventarisatietool, nieuwe functies en een maatwerksysteem waarmee tussenpersonen hun werk makkelijker konden doen. Het was continu doorbouwen en verbeteren.”
Het team groeide snel. Nieuwe collega’s als Stephanie Braun, Michael van der Heijden en Marloes Oostrom sloten aan en SUREbusiness verhuisde binnen het pand naar een grotere ruimte. “We regelden zelf de koffie – Levent dronk zijn espresso’s, ik wilde cappuccino. Maar schoonmaken van dat apparaat vergat ik nog wel eens, tot ongenoegen van Levent,” lacht Willem.
In tweeënhalf jaar tijd zag hij het bedrijf uitgroeien van een idee op papier tot een serieus platform met steeds meer aangesloten tussenpersonen. “Het was bizar hoeveel er in die periode gebeurde.”
Waardevolle ervaring
Na 2,5 jaar maakte Willem de overstap naar a.s.r. Verzekeringen om zijn loopbaan verder te ontwikkelen, met uiteindelijk het doel om bij het familiebedrijf Schouten Zekerheid aan de slag te gaan. Zijn afscheid bij SUREbusiness herinnert hij zich levendig: een etentje bij Julius Jaspers in Amsterdam. “Levent hield een speech waarin hij zei: ‘We gaan je heel erg missen en eigenlijk snap ik niet dat we dit zo groots vieren, maar we maken er toch een feestje van.’ Dat vergeet ik nooit meer.”
De tijd bij SUREbusiness noemt hij vormend. “Het opstarten, maar ook het tegen heilige huisjes aan schoppen, was heel leerzaam. Die ervaring helpt me tot op de dag van vandaag nog steeds in mijn werk. Daar ben ik Levent altijd dankbaar voor.”