Zo’n 9 maanden geleden zijn we live gegaan met ons nieuwe beursbedrijf. Een logische stap in de doorontwikkeling van onze dienstverlening aan zakelijke adviseurs. Enerzijds omdat we hiermee vaker een passende verzekeringsoplossing kunnen bieden. Anderzijds omdat de wereld van co-assurantie wel toe was aan een stuk vernieuwing. Dit laatste is natuurlijk geen doel op zich, maar digitalisering kan helpen om duidelijkheid en snelheid te creëren in dossiers voor adviseur en verzekeraar.
Sinds begin van dit jaar ben ik zelf nauw betrokken bij de ontwikkeling van het beursbedrijf van SUREbusiness. Inmiddels heb ik veel gesprekken gevoerd met verzekeraars, adviseurs en klanten. Vooral bij de verzekeraars heb ik regelmatig van de “oude rotten” in het vak mogen horen hoe het vroeger werkte op de assurantiebeurs. Als makelaar keek je samen met de verzekeraar naar de inhoud van de zaak en werden ter plekke de afspraken vastgelegd over het aandeel en de condities.
Ironisch genoeg is het er met het verdwijnen van de fysieke beursvloer niet efficiënter op geworden en hangt de wereld van co-assurantie aan elkaar met telefoonnotities en e-mails met tal van onduidelijke bijlages.
Ons platform SUREnet heeft als functie om klant- en risicoinformatie gestructureerd uit te vragen bij de adviseur. Dit is een belangrijk vertrekpunt om daarna fijn te kunnen samenwerken met adviseur en verzekeraar, en te komen tot een productoplossing voor de klant. Samen naar de dezelfde informatie kijken, samen weten wat de voortgang is, samen zo spoedig mogelijk tot een passende offerte en polis komen. Net als vroeger op die oude beursvloer!
We zijn eigenlijk nog maar net begonnen met ons beursbedrijf in de rol als placing broker. We zijn op de goede weg, maar hebben tegelijk nog een wereld te winnen. Maar met de inzet en vakkennis van mijn collega’s ben ik er van overtuigd dat we het verschil gaan maken. En mocht je in de tussentijd feedback hebben, laat het ons vooral weten!
Met vriendelijke beursgroet,
Bart