KvK wijzigt SBI-codes: dit moet je weten

De Kamer van Koophandel (KvK) heeft een wijziging doorgevoerd in de Standaard Bedrijfsindeling (SBI). Deze wijziging raakt ongeveer 80% van de bedrijven in Nederland. Ook jouw klanten krijgen hiermee te maken.

Waarom?

De SBI-codes veranderen ongeveer elke 15 jaar. Dit wordt op Europees niveau geregeld. Dit gebeurt omdat er nieuwe bedrijfsactiviteiten ontstaan en oude verdwijnen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe activiteiten rondom milieu- en duurzaamheid. Er zijn ook activiteiten verdwenen, zoals videotheken. Door de wijziging passen de codes weer bij de werkelijkheid. Ook sluiten de codes zo beter aan bij Europese landen om ons heen.

Wat is er veranderd?

  • Alle SBI-codes zijn, ook in SUREnet, aangepast naar de vernieuwde indeling van het CBS. 
  • De wijziging is automatisch doorgevoerd; ondernemers hoeven zelf geen actie te ondernemen bij de KvK.
  • De nieuwe code kan invloed hebben op verzekeringen, financieringen, subsidies of cao’s, omdat veel regelingen en systemen gekoppeld zijn aan de SBI-code.

Wat betekent dit voor jou als adviseur?

  • Controleer bij klantgesprekken of de geregistreerde bedrijfsactiviteiten nog steeds overeenkomen met de praktijk.
  • Wijs klanten erop dat een onjuiste KvK-registratie kan leiden tot een verkeerde SBI-code en daarmee mogelijke gevolgen voor hun dienstverlening.
  • Raadpleeg het CBS-schakelbestand (SBI 2008 → 2025) om te zien naar welke nieuwe code(s) de oude codes zijn omgezet.

Meer weten?

 

Inloggen SUREnet Inloggen
Cookievoorkeuren

Wij gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden voor statistische en analytische doeleinden om u de beste ervaring op onze website te bieden.

Meer informatie vindt u in ons cookiebeleid
Wij geven om uw privacy

U kunt uw cookie-voorkeuren instellen door de verschillende hieronder beschreven cookies te accepteren of te weigeren

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken door basisfuncties zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet goed functioneren.

Vereist
Voorkeuren

Met voorkeurscookies kan een website informatie onthouden die de manier verandert waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Statistieken

Statistische cookies helpen website-eigenaren te begrijpen hoe bezoekers omgaan met websites door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren.

Marketing

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers op verschillende websites te volgen. Het is de bedoeling advertenties weer te geven die relevant en aantrekkelijk zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.