Elke paar jaar is er weer een nieuwe technologie die de wereld voorgoed zou veranderen. We herinneren ons de dotcom-tijd nog, toen het internet het intermediair zogenaamd compleet overbodig zou maken. Daarna zouden vergelijkingssites de markt volledig domineren. Vervolgens was het blockchain dat alle polissen in slimme contracten zou gieten – verzekeraars en bemiddelaars zouden niet langer nodig zijn, want “de keten zou verdwijnen”.
En nu is het de beurt aan AI. Goeroes en specialisten buitelen over elkaar heen met voorspellingen: AI die klanten zelf hun verzekering laat afsluiten, AI die schades afwikkelt zonder menselijk ingrijpen, AI die de adviseur definitief overbodig maakt.
Maar de praktijk? Die is een stuk genuanceerder. AI helpt, maar revolutioneert niet. Het maakt processen sneller, data inzichtelijker en klantcontact soepeler. Het zijn incrementele verbeteringen – kleine stapjes vooruit, geen big bang. Net als blockchain: veel conferenties, whitepapers en pilots, maar nauwelijks een echte doorbraak in de dagelijkse verzekeringspraktijk.
De reden is simpel: verzekeren draait om vertrouwen. En vertrouwen laat zich niet vangen in een algoritme. Klanten zoeken duidelijkheid, nuance en vooral een gezicht dat verantwoordelijkheid neemt. Een adviseur die weet wat er speelt en de vertaalslag maakt van polisvoorwaarden naar échte bescherming.
Natuurlijk past AI prima in die wereld. Het ondersteunt adviseurs bij risicoanalyses, herkent patronen en verlicht administratieve ballast. Maar de kern blijft overeind: AI is een hulpmiddel, geen heilige graal. Net zoals blockchain ons geen nieuwe wereldorde heeft gebracht, zal AI de menselijke schakel niet vervangen.
Bij SUREbusiness benutten we technologie om onze dienstverlening slimmer te maken, maar houden vast aan het principe dat de adviseur het gezicht blijft richting de klant. Want een polis kun je digitaal afsluiten, maar vertrouwen bouw je nog altijd persoonlijk.
En nu de hamvraag: denk jij dat deze blog door mij is geschreven… of door AI? 😉